Händel Shorts – Dorota Szczepańska, Rafał Tomkiewicz, Alon Sariel
Jakiś czas temu zachwycił mnie nagrany w jednym ujęciu teledysk Doroty Szczepańskiej, Rafała Tomkiewicza i Alona Sariela, “Caro! Bella!”. Byłem ciekaw, czy współpraca tej trójki artystów przyniesie coś więcej. Tak się właśnie stało: 7 lipca ukazała się EPka (krótka forma płytowa) “Händel Shorts”. Dlaczego “shorts”? Powód jest prosty, trio wykonuje tylko część A arii lub duetu, ich „skróty”. A wszystko z akompaniamentem lutni, mandoliny oraz gitary barokowej.
Pamiętam, jak przygotowywałem playlistę z utworami barokowymi na zajęcia z muzykoterapii. Bardzo mi wtedy brakowało nagrań jedynie z pierwszą częścią arii lub duetu, wersji skróconych do pierwszej części. Szczepańska, Tomkiewicz i Sariel poszli właśnie tą drogą. Uznali, że skoro krótkie formy, jak Reels, Stories czy Youtube Shorts, są modne i bardziej przystępne dla szerszej publiczności, można tę praktykę zastosować także w muzyce klasycznej. Ja ten pomysł kupuję.
Na EPkę składa się pięć arii z oper Georga Friedricha Händla:
”Io t’abbraccio” – Rodelinda
”Ah, mio cor” – Alcina
”Bramo aver mille vite” – Ariodante
”Sussurrate onde vezzose” – Amadigi do Gaula
”Caro!… Bella!” – Giulio Cesare
Płyty słucha się z ogromną przyjemnością. Interpretacje są czytelne i bardzo ciekawe. Każda aria opowiada jakąś historię. Można ją odebrać dosłownie, ale można też wyobrazić sobie opiwieść własną. Aranżacje są nieco odmienne od tych, do których się przyzwyczailiśmy. Artyści bawią się melodią, rytmem i tempem. Czuć, że lubią wspólnie tworzyć muzykę.
Dorota Szczepańska dysponuje głosem dojrzałym i wielobarwnym. Pięknie interpretuje zarówno kompozycje melancholijne, jak i utwory gorliwe i pełne pasji jak “Ah, mio cor”. Na EPce artystka zachwyca nieprzeciętnymi brzmieniami w górze skali. Są swobodne, nie czuć jakiegokolwiek wysiłku. Dorota Szczepańska doskonale prowadzi frazy, stosuje czytelną i różnorodną artykulację. W sposób dobitny wyraża uczucia, choć bez epatowania emocjami nadmiernymi. Interpretacje arii Händla są raz to osobiste, chwilami nawet intymne, a raz ogniste i żywiołowe.
Rafała Tomkiewicza słucham często. I chcę go słuchać jeszcze częściej. Wokalista dysponuje dużą skalą i czystym brzmieniem. Jego śpiew jest dźwięczny i plastyczny, jasny i promienny. Pastelowy. Wszystkie te umiejętności artysta wykorzystuje w “Händel Shorts”. Mój faworyt – “Sussurrate onde vezzose”. Pięknie poprowadzone melizmaty, ciekawe akcentowanie, znakomite wyczucie frazy, przejrzystość, ciekawe i dobrze osadzone brzmienie, zarówno w nutach wysokich, jak i niskich.
Trzeba wspomnieć też o współbrzmieniu głosów Doroty Szczepańskiej i Rafała Tomkiewicza. Są dla siebie stworzone! Artyści sami przyznają, że rozumieją się bez słów. Daje to w efekcie bardzo spójne brzmienia. Ich głosy wzajemnie się uzupełniają, a w śpiewanych dialogach są bardzo zdecydowane, bywają wręcz brawurowe. Na koniec “Caro!… Bella!” z Giulio Cesare. Duet radosny, optymistyczny, swobodny. Chce się klaskać razem z artystami.
Alon Sariel to lutnista nietuzinkowy. W nagraniach zastępuje całą orkiestrę i robi to wyjątkowo dobrze. Dźwięk jego instrumentów jest pełny, brzmiący, nieskazitelnie czysty, obszerny. Czasem mocny, czasem delikatny. Z ogromnym wyczuciem frazy. Szczególnie zachwycił mnie w początku “Ah, mimo cor”. Jest pełen pasji, daje wstęp uczuciom wyrażanym później przez wokalistów. Miłości, rozpaczy, cierpieniu. W wielu miejscach Alon Sariel daje też ujście swojej wirtuozerii, jak na przykład w “Bramo aver mille vite”. Lutnista ma też ogromne wyczucie polifonii. W jego grze można śledzić wszystkie głosy, to umiejętność nie tak częsta.
“Händel Shorts” to płyta znakomita. Uwierzcie mi, że pozostawia słuchacza w wyśmienitym nastroju. Cały czas nucę utwory z EPki. Pozostają w głowie na długo po tym, jak skończę ich słuchać. To najlepsza rekomendacja!
EPce towarzyszą dwa teledyski dostępne na YouTube: wspomniany już duet “Caro!… Bella” oraz “Io t’abbraccio”. Są dobre. I dobrze się je ogląda. Taniec – genialny, realizacja – znakomita. Płyty można posłuchać na wszystkich ważnych portalach streamingowych – Spotify, Apple Music, Youtube Music, Amazon, Qubus.
Alona Sariela i Dorotę Szczepańską usłyszę na żywo już jutro. W ramach warszawskiego festiwalu Ogrody Muzyczne artyści wystąpią w programie Lamento Project. “Koncert, jako całość, tworzy opowieść o lamencie, jako zjawisku ponadczasowym, niejednorodnym, pełnym wielu odcieni, ale prowadzącym ostatecznie do uwolnienia!” Na koncercie do Doroty Szczepańskiej i Alona Sariela dołączy niemiecki basista jazzowy Peter Schwebs.
Już się nie mogę doczekać kolejnych wrażeń muzycznych.
Link do EPki
https://open.spotify.com/album/6tjQ1BVLcqwyMS3sYggtkC…
Linki do teledysków:
