B!LIVE, NFM – J. S. Bach, Pasja według św. Mateusza BWV 244

Narodowe Forum Muzyki to miejsce magiczne. Nowoczesna, pełna ciekawych rozwiązań architektura tworzy niesamowitą ramę dla tego, co w tym miejscu ma mieć swoją agorę: dla muzyki.

NFM wydaje płyty z muzyką dawną, w tym kompozytorów polskich (tak rzadko obecnych na estradach koncertowych) oraz organizuje inne ważne festiwale, koncerty, akademie muzyki dawnej; jest też domem dla jednego z najlepszych w Polsce zespołów wykonujących muzykę dawną na historycznych instrumentach – Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. I właśnie w wykonaniu tej formacji usłyszeliśmy w środę Pasję według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha.

Wielki Piątek. Tego dnia Jan Sebastian Bach wykonywał swoje oratoria pasyjne. Ile ich było? Nekrolog z 1754 roku, którego autorem był prawdopodobnie Johann Friedrich Agricola i który ukazał się w ostatnim wydaniu „Musikalische Bibliothek” Lorenza Christopha Mizlera, wspomina o pięciu pasjach napisanych przez Bacha, z których jedna była rozpisana na podwójny chór. Tę akurat prosto jest zidentyfikować, ponieważ zachowała się w całości. To Pasja według św. Mateusza BWV 244 – dzieło, które jest uważane przez wielu za najdoskonalszą kompozycję Mistrza.

Pasja w wykonaniu WOB była piękna i wzruszająca, przemyślana i dopracowana. Trzymała w napięciu od początku do końca. Duża w tym była zasługa solistów. Zjawiskowi James Gilchrist (Ewangelista) i Yannick Debus (Jezus) w wiarygodny i żarliwy sposób wprowadzali w akcję Pasji. Na dużą uwagę zasłużył baryton Johannes Weisser; aria „Mache dich, mein Herze, rein”, którą usłyszeliśmy w jego wykonaniu, była jedną z najlepszych jakie kiedykolwiek słyszałem. Przejmujące i pełne dramatyzmu były też partie solowe, które zaśpiewali Ian Bostridge, Joanne Lunn i Terry Wey.

Zachwycili zresztą nie tylko wokaliści, także soli instrumentalne były piękne i doskonałe technicznie. Na szczególne wyróżnienie zasłużyli Krzysztof Firlus („Komm, süßes Kreuz”), Zbigniew Pilch („Erbarme dich, mein Gott”) i Violetta Szopa-Tomczyk („Gebt mir meinen Jesum wieder!”).

Wspomnieć też trzeba o Chórze NFM. Był znakomity szczególnie w partiach tłumu – dynamicznych, płomiennych i żywiołowych.

Na koniec mała polemika. W omówieniu koncertu czytamy, że „aria Erbarme dich, mein Gott zostaje z nami na długo. Będziemy ją słyszeć wieczorem i następnego ranka. Zmiłuj się… kluczowe przesłanie Wielkiego Postu i Triduum Paschalnego, opatrzone zostało melodią, która zapada w pamięć i nieustannie gra w głowie…” To prawda. Ale że ta jedna udała się Bachowi przypadkiem, to już stwierdzenie dyskusyjne. To tak, jakby uznać, że kilkadziesiąt innych zapadających w pamięć kompozycji Bacha także było dziełem przypadku… Bardziej niż kontrowersyjne.

W Narodowym Forum Muzyki czuję się jak w domu. Ciepłym, radosnym i beztroskim. Może jest tak także dzięki temu, że w NFM spotykam wielu muzycznych przyjaciół. A spotkania z ludźmi, z którymi dzielę pasję do muzyki, są zawsze niezwykle inspirujące. Tak było i tym razem.

Narodowe Forum Muzyki, 27 marca 2024, 19:00

Johann Sebastian Bach, Pasja według św. Mateusza, BWV 244

Wykonawcy:

Jarosław Thiel – dyrygent

Joanne Lunn – sopran

Terry Wey – alt

James Gilchrist – tenor (Ewangelista)

Ian Bostridge – tenor

Yannick Debus – baryton (Jezus)

Johannes Weisser – baryton

Wrocław Baroque Orchestra

Wrocławska Orkiestra Barokowa

Chór NFM

Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM

Izabela Polakowska-Rybska – współpraca z Chórem NFM

Chór Chłopięcy NFM

Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne Chóru Chłopięcego NFM

Zobacz także

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *