Le Concert de l’Hostel Dieu i La Compagnie Käfig – Dolce folia / Folia, Bydgoski Festiwal Operowy, Opera Nova w Bydgoszczy, 29.04.2024
Bydgoski Festiwal Operowy przyzwyczaił pasjonatów baroku do prezentowania ciekawych propozycji repertuarowych. W tym roku nie lada gratka – na scenie Opery Nova zespoły Le Concert de l’Hostel Dieu i La Compagnie Käfig zaprezentowały spektakl Dolce folia / Folia. Do Opery Nova melomanów miała przyciągnąć już sama idea spektaklu, czyli połączenie muzyki barokowej i hip-hopu.
Okazało się, że była też okazja do posłuchania tylko muzyki barokowej, bo pierwszą część poniedziałkowego widowiska (Dolce folia) wypełnili jedynie muzycy Le Concert de l’Hostel Dieu. Na scenie pojawiło się ich niewielu: sopranistka Heather Newhouse, szef zespołu, klawesynista Franck-Emmanuel Comte i instrumentaliści: dwóch skrzypków, wiolonczelistka, kontrabasista i teorbista. Zabrzmiały włoskie i południowoamerykańskie folie, chaconny, tarantelle – ekspresyjne i żywiołowe, ale również utwory dramatyczne i bardziej kameralne, na przykład z pasją zaśpiewana przez fenomenalną Heather Newhouse aria Cum dederit z Nisi Domunis, RV 608 Antonia Vivaldiego – rzewna i przejmująca, aria Sento on seno z opery Tieteberga, RV 737 – śpiewna i nostalgiczna, czy Canzonetta spirituale sopra alla Nana Tarquinia Meruli – żarliwa i przejmująca. Było też humorystycznie, jak w żartobliwej neapolitańskiej pieśni La Cicerenella.
W drugiej części do Le Concert de l’Hostel Dieu dołączył zespół taneczny Compagnie Käfig. I tu pojawia się hip-hop. Choreograf Mourad Merzouki postawił przed tancerzami ciężkie zadanie. W czasie półtoragodzinnego, trudnego i wymagającego programu nie było chwili wytchnienia. Spektakl cały czas trzymał w napięciu, zmuszał publiczność do współodczuwania skrajnych emocji, do stania się częścią tego fantastycznego widowiska. A kiedy na scenie jeden z artystów szybko wirował przez dobrych kilka minut w tańcu derwisza, także atmosfera na sali opery nowa zawirowała.
Na scenie pojawiali się też – często w trudnych choreografiach – muzycy Le Concert de l’Hostel Dieu, dzięki czemu muzyka i taniec przenikały się nawzajem. Albo mówiąc w języku biznesu – tworzyły efekt synergii.
Publiczność przyjęła spektakl entuzjastycznie. Były kilkuminutowe oklaski i okrzyki, siedząca obok mnie nobliwa pani zaczęła nawet machać swoimi kulami. Wzruszające. Czasami reakcje publiczności bywają nadmiarowe, tym razem tak jednak nie było. Owacje były jak najbardziej zasłużone, bo koncert był fantastyczny. Wyrafinowany, wysmakowany, brawurowy. Jak barok. I jak hip hop. Szaleństwo, istne szaleństwo!
***
Projekt muzyczny: Franck-Emmanuel Comte – Le Concert de l’Hostel Dieu i Grégoire Durrande (muzyka elektroniczna)
Sopran solo: Heather Newhouse
Instrumentaliści: Franck-Emmanuel Comte – dyrygent/klawesyn, Reynier Guerrero – 1. skrzypce, Florian Verhaegen – 2. skrzypce, Clara Fellman – wiolonczela, Nicolas Muzy – teorba, Nicolas Janot – kontrabas
Kostiumy dla muzyków: Pascale Robin, asystowała Pauline Yaoua Zurini
FOLIA (część taneczna), La Compagnie Käfig
Kierownictwo artystyczne i choreografia: Mourad Merzouki
Asystent choreografa: Marjorie Hannoteaux
Tancerze: Nedeleg Bardouil, Franck Caporale, Mathilde Devoghel, Melanie Lomoff, Sofian Kaddaoui, Joël Luzolo, Chika Nakayama, Mathilde Rispal, Yui Sugano, Aurélien Vaudey, Titouan Wiener
Kostiumy dla tancerzy: Nadine Chabannier
Scenografia: Benjamin Lebreton, któremu asystowali: Quentin Lugnier, Caroline Oriot (malarstwo), Mathieu Laville, Elvis Dagier, Rémi Mangevaux (ślusarstwo) i Guillaume Ponroy (stolarstwo)
Oświetlenie: Yoann Tivoli
